535.000 φανέλες σε μία ημέρα... (23/7/2022).

    


Η A.S. Roma, ο Paulo Dybala και μία νέα εποχή στην ποδοσφαιρική αγορά. 

Πέτρος Παπαποστόλου




Στις 20/7 η κάτοχος του φετινού UEFA Conference League, Roma, ανακοίνωσε την απόκτηση του Paulo Dybala, του Αργεντινού σούπερ σταρ και μέχρι πρότινος άσσου της Juventus. Η έλευση του Ντιμπάλα προξένησε φρενίτιδα στους οπαδούς της Ρόμα, οι οποίοι τρέχουν σωρηδόν στις μπουτίκ της ιταλικής ομάδας και στα καταστήματα της New Balance (της αμερικανικής εταιρείας ένδυσης της Ρόμα) για να προμηθευτούν μία φανέλα του νέου ηγέτη των "Λύκων" της "Αιώνιας Πόλης".


Τέτοιου είδους παροξυσμοί είναι συνηθισμένοι στο χώρο του ποδοσφαίρου. Ronaldo, Messi, Neymar, Ibrahimovic, Mbappe και τόσοι άλλοι αστέρες, κατάφεραν κατά καιρούς να ξεπουλήσουν τις φανέλες με το όνομά τους στην πλάτη, κάνοντας εδώ και πολλά χρόνια το παγκόσμιο ποδόσφαιρο να παίζει "οικονομική μπάλα" και εκτός των τεσσάρων αγωνιστικών γραμμών...




Ο λόγος που γράφω τις σκέψεις μου έχει να κάνει με το εξής φοβερό που διάβασα σήμερα: Οι φίλαθλοι των "Λύκων" αγόρασαν από τις μπουτίκ της Ομάδας και της New Balance, περισσότερες από... 535.000 εμφανίσεις... Σε μόλις 24 ώρες!!! Κοινώς, σε μία μόνο ημέρα μετά την επίσημη κυκλοφορία της νέας φανέλας της Ρόμα (σαιζόν 2022/23), οι φίλαθλοι των "Giallorossi" αγόρασαν περισσότερες από μισό εκατομμύριο φανέλες με το όνομα του Ντιμπάλα και τον αριθμό 21 στην πλάτη. Η πώληση 535.000 φανέλων σε 24 ώρες αποτελεί ρεκόρ. Το αμέσως προηγούμενο ρεκόρ ανήκε στον Cristiano Ronaldo, ο οποίος τον Ιούλιο του 2018, αμέσως μετά την ανακοίνωση της αγοράς του από την Juventus, "πούλησε" σε 24 ώρες 520.000 φανέλες της "Μεγάλης Κυρίας" με το όνομά του στο πίσω μέρος της εμφάνισης.




Όμως, άλλο Ronaldo και άλλο Dybala. Στην τελική, άλλο Juventus και άλλο Roma. Οι τίτλοι, τα κέρδη, το Brand Name και γενικώς η χρηματιστηριακή αξία της Juventus κινείται σε πολύ μεγαλύτερα ύψη από τα αντίστοιχα της Roma. Να αναφέρω ότι σύμφωνα με την Deloitte, τα επίσημα κέρδη της Γιουβέντους για τη σαιζόν 2021/22 ανάγονται 433,5 εκ.€ (θέση 9 στην παγκόσμια λίστα), ενώ της Ρόμα στα 190.4 εκ. € (θέση 24).




Ο Ντιμπάλα έρχεται στη Ρόμα (του José Mourinho) ως ελεύθερος παίκτης, με ετήσιες απολαβές γύρω στα 6.5 εκ. €. Ας σκεφτούμε, τώρα, τα κέρδη τόσο της Ρόμα όσο της New Balance, η οποία ντύνει τη Ρόμα από τη σαιζόν 2021/22.




Η φανέλα του Ντιμπάλα πωλείται στα 130€ έκαστη. Κοινώς, μόνο σε μία ημέρα, πρωτίστως η New Balance κερδίζει κοντά στα 70.000.000€! Και λέω η New Balance και όχι η Roma, διότι οι συμφωνίες ένδυσης ανάμεσα στους ποδοσφαιρικούς συλλόγους και στις αθλητικές μάρκες κλείνονται κατά κανόνα με τον εξής τρόπο: Η εταιρεία προπληρώνει τα συμφωνημένα (συνήθως σε συμβόλαια τριετίας) και αργότερα εισπράττει η ίδια τα έσοδα από τις πωλήσεις. Ενίοτε συμφωνείται να χορηγηθεί και ένα "μικρό" ποσοστό από τις πωλήσεις στην ποδοσφαιρική ομάδα, το οποίο (όταν υπάρχει) κυμαίνεται από 15 μέχρι 25%.



Μέχρι το 2021 η Ρόμα ντυνόταν από τη Nike. Ο αμερικανικός κολοσσός ένδυσης τής έδινε 5 εκ. € τον χρόνο και ένα ποσοστό επί των κερδών της τάξεως του 15%. Το 2021 η επίσης αμερικανική εταιρεία αθλητικών ειδών New Balance κατάφερε να επιτύχει μία νέα συνεργασία με τη Ρόμα και να την ντύσει για τα επόμενα τρία χρόνια, πληρώνοντάς την 12 εκ. € (4 εκ. € τον χρόνο). Συνάμα, όμως, της υπόσχεται και ένα ετήσιο ποσοστό της τάξεως του 40% επί των πωλήσεων, ήτοι πολύ μεγαλύτερο από οποιαδήποτε άλλη υπαρκτή συμφωνία ανάμεσα σε εταιρεία ένδυσης και αθλητικού συλλόγου. 



Εκτός των παραπάνω, από το 2021 η Ρόμα εισπράττει και 36 εκ. € την τριετία (12 εκ. € τον χρόνο) από τον επίσημο χορηγό (στο μπροστινό μέρος) της φανέλας, Digital Bits, όπως και άλλα 3 εκ. € τον χρόνο από την Hyundai, τον δευτερεύοντα χορηγό (στο πίσω μέρος) της φανέλας!




Με απλά λόγια, πριν ακόμα παίξει μπάλα ο Ντιμπάλα, έφερε στη Ρόμα μέσα σε μία μόνο ημέρα κοντά στα 28.000.000 € (το 40% των 70.000.000 €!!!). Φυσικά και η ίδια η New Balance, που εισπράττει τα υπόλοιπα... 42.000.000 € σε μια μόνο ημέρα πωλήσεων ( -το υπογραμμίζω αυτό- ) "τρίβει τα χέρια της" που τα κέρδη 24 ωρών υπερκαλύπτουν τα 12 εκ. € για την ένδυση της Ρόμα.



Η ποδοσφαιρική αγορά είναι ένα τεράστιο παζάρι που ξεπλένει άπλετο χρήμα. Ο γράφων ασχολείται συστηματικά με τα ποδοσφαιρικά δρώμενα, τόσο από άποψη ιστορική- αθλητική όσο από άποψη εμπορική- στατιστική. Και φανταστείτε, μιλάμε για την Ρόμα. Όχι για τους υπερσυλλόγους του τύπου Ρεάλ Μαδρίτης, Μπάγερν Μονάχου, Παρί Σεν Ζερμέν, Μάντσεστερ Σίτυ κ.α., που οι εμπορικές τους συμφωνίες ξεφεύγουν σε άλλα επίπεδα αριθμών και κερδών...




Όμως θέλω να σταθώ και στους ίδιους τους οπαδούς της Ρόμα, οι οποίοι είναι "διψασμένοι" για έναν μεγάλο ποδοσφαιρικό αστέρα, ο οποίος δύναται να φέρει τίτλους στον σύλλογο και να τον κάνει πιο ανταγωνιστικό σε εγχώριο και ευρωπαϊκό επίπεδο. Φίλαθλοι "διψασμένοι", φανατικοί και... πολλοί. Πάρα πολλοί. Εικάζω ότι το σημερινό γεγονός που έχει να κάνει με το ρεκόρ φανέλων του Ντιμπάλα, ανοίγει μία νέα εποχή στο ποδοσφαιρικό γίγνεσθαι.